S N Ö S P Å R , S P Å R S N Ö...
Jag är en poet. Eller kanske
snarare en dikt.
Det upptäcker jag när regnet etsar
bort den senaste veckans snö och gör gnistrande isfläcksgrafik av spåren efter
min grå vardag.
I alla fall rör jag mig som en impressionistisk
dikt på min ensamma väg till utedasset; det irrande mönstret och den lite
skitnödiga målmedveten. Eller så var jag bara småfull. Jag har glömt, men
naturen minns åt mig.
Utför slänten nedanför kåken verkar
en alexandrinsk bisonhjord ha galopperat, men det är bara jag på väg till brevlådan
efter morgontidningen. Multiplicerat med sex morgnar. Det är alltså jag och jag
och jag och jag och jag i omedvetet sällskap med mig själv – pulsande jamber i
morgonmörkret med rockkragen uppfälld och mössan i pannan.
Och minnet av den där enda skidturen
förra veckan finns nu bevarat som en snabbt vinande pil in i mörkret. Åh vilken
vit lögn! Bortsuddat är motståndet, det mödosamma stånkandet och stakandet i
den motsträviga kramsnön. Bara denna lätta, vackra osanning skamlöst utsträckt
i landskapet.
Som rytmiska ljudvågor från en
osynlig ljudkälla är snöspåren, som dag efter dag ritas av min lilla Renault,
där den med spinnande bakhjul och tjutande motor svänger runt på bakgårdens
begränsade yta innan den befriad kan ge sig ut i världen.
Och av allt detta, all denna
rörelse, energi och friktion, återstår nu frusen poesi som snart skall smälta
bort – på samma sätt som alla minnen ska förblekna, alla tankar, alla dikter.
Det är ju bara naturligt.
”Jag
lägger inte min röst vart fjärde år. Jag lägger min röst varje dag – på poesin.
I så fall röstar jag på vinden, träden, molnen, vattnet, regnet, snön.
Egentligen blir du aldrig berömd som poet innan snön, regnet, träden, vinden,
molnen läser dig. Då kan du se att du kommit någonstans.” (Bruno K Öijer)

Vulkanen får ett
andra utbrott. Ny aska täcker den gamla, skyler över spåren (så som ett snöfall just nu skyler över mina isspår). Nya utbrott kommer under årtusendena som
följer. Vatten flödar och torkar ut. Flodbäddar bildas. Så småningom pressas
allt samman till ett tjockt lager av olika sediment och under allt detta
bevaras de där djupt rörande fotspåren, som ett första dokument av mänsklig
brådska, stress, flykt.
Och upprätt gång – vår arts
stolthet med rak rygg och blicken fäst vid horisonten! När antropologen Mary
Leakey penslat bort de sista sedimenten och spåren åter kom i dagen 1978 kunde
hon se att stortån i askan pekade framåt. Inte likt en böjd gripklo som hos den
trädklättrande apan. Och tån sköt ifrån och hälen sattes i marken, precis som
jag gör på väg till utedasset. Leakey hade funnit beviset för att apdjuret (som
fick vetenskapsnamnet Australipithecus afarensis) var på väg mot
människoblivande; mot gång, språng, jäkt och stress men också lek och dans och
hopp och andra poetiska krumbukter.
Just när detta skrivs trampar
tusentals fötter spår i nyfallen snö i bergspassen mellan Turkiet och Irak. De
går i långa rader, stapplande, trampar varandra på hälarna. På håll liknar de
noterna i en elegisk klagosång från antiken, en lång och mörk prosadikt. De blir djupa fotavtryck, bördorna
de har på ryggen är alltför tunga. Men de måste vidare, de vänder sig inte om, de
flyr ett samhälleligt vulkanutbrott av bibliska dimensioner. Några når havet.
Där upphör alla spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar